با حضور سخنگوی دولت صورت گرفت؛

افتتاح و كلنگ زنی ۴۵ پروژه آموزش وپرورش استثنایی

افتتاح و كلنگ زنی ۴۵ پروژه آموزش وپرورش استثنایی

مدیریت آموزش: با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز، نمایندگان جامعه معلولین کلنگ زنی هم زمان 45 پروژه آموزش وپرورش استثنایی اجرا شد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، سید جواد حسینی، در این آیین اظهار داشت: یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد سازمان آموزش وپرورش استثنایی است که اساسنامه بسیار قوی دارد و در سال ۱۳۷۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. وی ادامه داد: از آن سال تا حالا تعداد دانش آموزان ۱۸ برابر شده است و الان ۱۵۲ هزار دانش آموز تحت پوشش آموزش وپرورش استثنایی قرار دارند. همین طور اعتبارات سازمان نیز ۸ برابر افزایش پیداکرده که ۷ برابر آن در همین دولت اتفاق افتاده است که جای خوشی بسیار دارد. ۷ اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه حسینی بابیان اصول حاکم بر آموزش وپرورش استثنایی گفت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمندسازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است. معاون وزیر افزود: امروزه نگاه ما به توسعه، بعد از گذر از دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می گردد. ‏وی اظهار داشت: وقتی از همه انسان ها و نقش آنها در توسعه سخن می گوییم دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل می شود که با تعلیم و تربیت بوسیله آموزش وپرورش نقش خودرا در توسعه ایفا می نمایند. وی اشاره کرد: وظیفه اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی است و تمام انسان ها ازجمله دانش آموزان با نیازهای ویژه باید از همه امکانات بهره مند شوند. حسینی بابیان اینکه برمبنای «اصل تفاوت های فردی» انسان ها با یکدیگر متفاوت هستند، اظهار نمود: آموزش وپرورش با این نگاه باید گروه های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آنها را فراهم سازد. مناسب سازی و تألیف ۱۰۰۰ عنوان کتاب درسی معاون وزیر با اشاره به اصل «تطابق سازی» اظهار نمود: مناسب سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانش آموزان عادی که در کنار دانش آموزان استثنایی هستند، در امتداد اصل تطابق سازی در آموزش وپرورش استثنایی و بوسیله بسته تحولی مدرسه انطباقی پیگیری می شود. وی ادامه داد: تا حالا بیش از هزار عنوان کتاب درسی در آموزش وپرورش استثنایی جهت استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه تألیف و یا مناسب سازی شده است وی اظهار داشت: در آموزش وپرورش استثنایی علاوه بر دوره های رسمی آموزش وپرورش عادی دو دوره متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای نیز وجود دارد که دوسوم محتوای ارائه شده در این دوره ها جنبه های عملی و مهارتی دارد. وی ادامه داد: ۷۶ کیت آموزشی برای ناتوانان جسمی حرکتی متناسب سازی شده است و اخیراً کتاب های احکام دینی ویژه دانش آموزان استثنایی و فرزند پروری برای والدین نیز تألیف شده است. تا اختتام سال هزار و ۲۹۷ مدرسه مناسب سازی می شود معاون وزیر بابیان اینکه ۱۶۰۰ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی در کشور وجود دارد اظهار نمود: از این تعداد ۲۷ مدرسه ویژه دانش آموزان جسمی-حرکتی، ۲۲ مدرسه ویژه نابینایان، ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان، ۶۲ مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم است. معاون وزیر بابیان اینکه تا حالا ۷۲۶ مدرسه مناسب سازی شده است و تا آخر سال ۵۷۱ مدرسه دیگر مناسب سازی می شود، اضافه کرد: ۳۱ سالن مخصوص ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور وجود دارد و تا آخر سال ۱۳ فضای ورزشی دیگر نیز افتتاح می گردد. همین طور در ۳۷۵ مدرسه سالن های دویست مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی ایجاد خواهد شد. کلنگ زنی و افتتاح ۱۲۰ مدرسه در ۱۰ ماه اخیر معاون وزیر بابیان اینکه برمبنای آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به استاندارد در آموزش وپرورش استثنایی نیاز است، اظهار نمود: ساخت این مدارس با شعار از خشت تا بهشت از ده ماه سال پیش آغازشده است و از آن زمان تا حالا ۱۲۰ مدرسه معادل با ۵۷ درصد مدارس طرح افتتاح و یا کلنگ زنی شده است. وی ادامه داد: ۴۷ مرکز مشاوره، توان بخشی و راهنمایی ویژه والدین و دانش آموزان استثنایی در سطح کشور وجود دارد که ۳۶ مرکز در دوران کرونا افتتاح شده است. همین طور ۷۵۲ مرکز اختلالات ویژه یادگیری نیز در سراسر کشور به دانش آموزان خدمات ارائه می دهند که ۸۰ درصد آنها در دولت تدبیر و امید افتتاح شده است و ۵۲ درصد از این تعداد نیز در دوران کرونا به راه افتاده است. تعداد مراکز جامع آموزشی، توان بخشی و مشاوره ای تا آخر سال به ۱۰ مرکز می رسد معاون وزیر بابیان اینکه ۳ مرکز جامع آموزشی، توان بخشی و مشاوره ای در کشور فعال می باشند گفت: تعداد این مراکز جامع آموزشی، توان بخشی و مشاوره ای تا آخر سال به ۱۰ مرکز می رسد. وی ادامه داد: یک پارک تحرک و جهت یابی برای نابینایان در کشور داریم که تا آخر سال این تعداد به ۲۱پ ارک خواهد رسید و با راه اندازی ۸ اتاق چند حسی تا آخر سال تعداد این اتاق ها نیز به ۱۰ عدد خواهد رسید. بارگذاری بیش از ۱۵۰۰ محتوای آموزشی در شبکه شاد معاون وزیر در ادامه بابیان اینکه تا حالا بیش از ۱۵۰۰ محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است، اظهار نمود: در دوران کرونا در تمامی استانها استودیوی تولید محتوای الکترونیک به راه افتاده است و به زودی نیز اپلیکیشن جامع آموزش وپرورش استثنایی راه اندازی خواهد شد. وی با اشاره به سامانه ندای همراه اظهار نمود: این سامانه با بهره گیری از ظرفیت ۱۶ مشاور خبره، ۴۵ مرکز مشاوره، ۷۵۲ مرکز اختلالات یادگیری و ۹۰۰ مشاور و مددکار آموزش وپرورش استثنایی برای پشتیبانی از طرح تلفیقی فراگیر و ارائه خدمات مشاوره ای در عصر کرونا به راه افتاده است. ۷۲ درصد دانش آموزان استثنایی در شاد آموزش می بینند معاون وزیر بابیان اینکه با ظرفیت سازی انجام شده در شبکه شاد حالا ۷۲ درصد دانش آموزان استثنایی در این شبکه آموزش می بینند اضافه کرد: حالا در عرصه فضای مجازی و استفاده از شبکه شاد ۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی و ۳۰ درصد دانش آموزان در حوزه عمومی به ابزار هوشمند مناسب دسترسی ندارند و با نگاه تداوم آموزش و پوشش حداکثری استفاده از درس نامه ها و آموزش های منزل محور در دستور کار قرار دارد. نهضت توان افزایی نیازمند مشارکت همه آحاد جامعه است حسینی بابیان اینکه یکی از برنامه های سازمان آموزش وپرورش استثنایی تهیه ابزارهای موردنیاز دانش آموزان در قالب نهضت توان افزایی است اظهار نمود: در این راستا ۱۰۵ قلم وسیله آموزشی، ورزشی و توان بخشی برای این دانش آموزان شناسایی شده که تهیه آن برای تمامی دانش آموزان تحت پوشش به بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نیازمند مشارکت همه خیرین و دستگاه های اجرائی است. رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی یکی از راهبردهای دوازده گانه این سازمان را اجتماعی شدن دانست و اضافه کرد: یکی از راه های تغییر نگرش جامعه به معلولین اجتماعی شدن آموزش وپرورش استثنایی است که در این راه گام های زیادی برداشته شده است. وی ادامه داد: در امتداد مشارکت آحاد جامعه در آموزش وپرورش استثنایی، شیوه نامه "مدرسه یاری" به مدارس ارسال شده است تا خیرینی که در حوزه سلامت، تربیت بدنی، توان بخشی، هنر، فنی و …تخصص و مهارت دارند و برمبنای تخصص، علاقه و نیازهای مدرسه، خدمات تخصصی، علمی و مهارتی خودرا به دانش آموزان ارائه نمایند. افتتاح و کلنگ زنی ۴۵ پروژه آموزش وپرورش استثنایی حسینی با اشاره به ۴۵ پروژه آموزش وپرورش استثنایی که امروز افتتاح و کلنگ زنی شد، اظهار نمود: امروز ۲۷ پروژه به صورت هم زمان راه اندازی شد که این تعداد شامل ۱۳ مدرسه، ۴ سالن ورزشی ۷ و دیگر پروژه های در رابطه با آموزش وپرورش استثنایی است. وی ادامه داد: امروز ۱۸ پروژه شامل ۱۳ مدرسه نیز کلنگ زنی شد و ۸۰ درصد پروژه هایی که کلنگ زنی و یا افتتاح شده است باهمت خیرین به انجام رسیده است. وی اظهار داشت: اعتبار پروژه های افتتاح شده بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان و اعتبار لازم برای پروژه های کلنگ زنی شده نیز ۹۵ میلیارد تومان است. شایان ذکر است؛ در این مراسم از سرود ملی آموزش وپرورش استثنایی نیز رونمایی گردید و از چند معلول تقدیر به عمل آمد


منبع:

1399/09/19
17:26:49
5.0 / 5
1234
تگهای خبر: آموزش , تعلیم و تربیت , تكنولوژی , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین