گردنگیر سند تحول به سیاست گذاری مشخص در جذب نیروی انسانی در آموزش وپرورش

گردنگیر سند تحول به سیاست گذاری مشخص در جذب نیروی انسانی در آموزش وپرورش

به گزارش مدیریت آموزش معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: برمبنای سند تحول بنیادین ملزم به سیاست گذاری های مشخصی در جذب، آماده سازی، حفظ و ارتقاء و نظارت و ارزشیابی نیروی انسانی هستیم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علی الهیار ترکمن در چهارمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛ ضمن ارائه گزارش تحلیلی بر وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزش وپرورش اظهار نمود: معلم چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی در آموزش نقش به سزایی دارد و جریان های دانش آموزی متأثر از عوامل گوناگون نیازسنجی تعداد معلمان را تغییر می دهد.
وی بابیان اینکه روند گذشته نشان میدهد که به تعداد معلمان متناسب با ورودی دانش آموزان توجه نشده، اشاره کرد: بعنوان مثال در سال ۱۳۲۲ حدود ۲۶۵ هزار دانش آموز داشته ایم که در سقف خود در سال ۱۳۷۹ این تعداد به نزدیک ۱۸ میلیون دانش آموز رسیده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اظهار داشت: تا سال ۱۳۷۹ با افزایش جمعیت دانش آموزی، روند جذب نیروی انسانی نیز در آموزش وپرورش افزایشی بوده است اما از اوایل دهه ۸۰ نیروی انسانی آموزش وپرورش به سمت بازنشستگی رفته و جمعیت نیروی انسانی کاهشی شده است.
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه آموزش وپرورش متعهد است در مهرماه سال ۱۳۹۹ شرایط تحصیل برای ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دانش آموز در بخش دولتی را فراهم آورد اشاره کرد: برای تحقق این امر ۶۰۳ هزار نفر نیروی انسانی نیاز است.
وی ادامه داد: عدم تناسب رشته و تحصیل، سن، جنسیت، توزیع نامتوازن نیروی انسانی و نارضایتی فرهنگیان به سبب عدم موافقت با نقل وانتقال آنان از عوامل نابسامانی نیروی انسانی در آموزش وپرورش است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اشاره کرد: تعدد قوانین و مقررات حاکم برجذب منابع انسانی در آموزش وپرورش دلیل اصلی نابسامانی نیروی انسانی در آموزش وپرورش است که مهم ترین قانونی که مشکل به وجود آورده قانون مصوب سال ۱۳۸۸ است که ۱۱ بار تعمیم و دامنه آن گسترش داده شده است.
وی اظهار داشت: پیش از این قانون استخدام های خلاف رویه در آموزش وپرورش بسیار کم بوده است و بیشتر جذب از مسیر دانش سراها و مراکز تعلیم معلم بود اما از سال ۱۳۸۸ به بعد باتوجه به قانون مصوب مجلس شرایط استخدام تغییر نمود.
الهیار ترکمن با اشاره به مجوزهای مقطعی برای جذب نیروی انسانی از سال ۱۳۸۸ به بعد اظهار داشت: بر طبق این مجوزها تعداد نیروی زن جذب شده درآموزش وپرورش بیشتر از نیاز بوده است که نشان دهنده این مساله است که در این مجوزها به ترکیب جنسیتی و نیاز آموزش وپرورش اهمیت داده نشده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع تاکید کرد: آموزش وپرورش برمبنای سند تحول بنیادین ملزم است که سیاست گذاری های مشخصی در جذب، آماده سازی، حفظ و ارتقاء و نظارت و ارزشیابی نیروی انسانی داشته باشد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، شایان ذکر است؛ "تعریف معلم در طراز سند تحول بنیادین"، "تفکیک نیروها به تمام وقت و پاره وقت"، "جذب نیرو به جز مشاغل اداری از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی"، "استفاده از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاه ها در تربیت دانشی معلمان آینده"، "ملاک قرار دادن نیاز سالانه به نیروی انسانی و صدور مجوز استخدامی برمبنای مصوبه جلسه ۸۸۶ شورای عالی آموزش وپرورش"، "جذب نیرو برای بوم متناسب با نیاز آموزش وپرورش" و "تعریف نرخ ماندگاری مشخص در مناطق آموزشی توسط وزارت آموزش وپرورش" ازجمله پیشنهادها وزارت آموزش وپرورش در سیاست های کلی جذب نیروی انسانی در این نشست بود.




منبع:

1399/05/09
22:54:39
5.0 / 5
2285
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین