رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور:

تعداد پایگاه های سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه را افزایش دادیم

تعداد پایگاه های سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه را افزایش دادیم

جواد حسینی اظهار داشت: با عنایت به شرایط كرونا، تعداد پایگاه های سنجش را افزایش داده ایم، تعداد افرادی كه در هر پایگاه باید سنجیده شوند از ۴۰ تا ۴۲ نفر به ۲ ۲۰ نفر كاهش یافته است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی پرسشگر، سیدجواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با مبحث «عملکرد مدارس استثنایی در تعطیلی ناشی از کرونا»، درباره نحوه شناسایی کودکان با نیازهای ویژه، اظهار نمود: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، بر مبنای اساسنامه سال ۱۳۷۰، هفت گروه را تحت پوشش داریم که کودکان با صدمه بینایی، صدمه شنوایی، صدمه جسمی - حرکتی، ناتوانی های ذهنی، مشکلات ویژه یادگیری، طیف اوتیسم و چند معلولیتی ها از این جمله هستند. وی ادامه داد: برنامه ای تحت عنوان سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال ۱۳۷۲ و با ۱.۵ درصد پوشش شروع شد که در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد نرخ پوشش رسید؛ چند سالی است که پیش دبستانی ها را هم تحت پوشش قرار داده ایم؛ سال قبل ۵۰ درصد کودکان پیش دبستانی غربال شدند و هدف گذاری سال جاری ما پوشش ۵۵ درصدی کودکان پیش دبستانی است. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه به علت شرایط کرونا، سنجش سلامت را از ۱۵ تیر آغاز می نماییم، اظهار داشت: هدفگذاری سال جاری ما افزایش نرخ پوشش به ۹۹ درصد است. حسینی در پاسخ به این پرسش که «دانش آموزان استثنایی در هفت گروه مورد اشاره، تقریباً چند نفر هستند؟»، اظهار داشت: حالا ۸۲ هزار دانش آموز استثنایی داریم که در ۱۶۰۰ مدرسه خاص مشغول به تحصیل هستند؛ ۷۰ هزار دانش آموز هم در مدارس عادی درس می خوانند که ما این مدارس عادی را تحت عنوان مدارس پذیرا نام گذاری می نماییم. وی ادامه داد: ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در سطح کشور داریم که دانش آموزانی را که بعنوان مثال صدمه دیدگی شنوایی، بینایی و یا جسمی دارند ولی از ضریب هوشی خوبی برخوردار می باشند تحت پوشش قرار می دهند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: بیشترین آمار ما مربوط به ناتوانان ذهنی است؛ ۶۰ هزار و ۱۷۰ دانش آموز کم توان ذهنی، هشت هزار و ۵۱ دانش آموز چندمعلولیتی، ۵۶۷۱ صدمه دیده شنوایی، ۲۵۲۴ دانش آموز در طیف اوتیسم، ۲۱۵۶ دانش آموز صدمه دیده بینایی، ۱۹۷۰ دانش آموز صدمه دیده جسمی - حرکتی داریم. حسینی در پاسخ به این پرسش که «در طرح سنجش سلامت چند نفر را ارزیابی می کنید؟»، اظهار داشت: پارسال یک میلیون و ۵۰ هزار کودک بدو ورود به دبستان و ۳۸۰ هزار کودک پیش دبستانی تحت سنجش قرار گرفتند. وی در پاسخ به این پرسش که «در شرایط کرونا سنجش سلامت این تعداد از دانش آموزان را چگونه انجام می دهید؟»، اظهار داشت: اگر سنجش انجام نشود کودک در کلاس اول ابتدایی ثبت نام نمی شود؛ هم اکنون با عنایت به شرایط کرونا، تعداد پایگاه های سنجش را افزایش داده ایم، تعداد افرادی که در هر پایگاه باید سنجیده شوند از ۴۰ تا ۴۲ نفر به ۲۰ نفر کاهش یافته است ؛ سال جاری اتاق انتظار بوجود آورده ایم که خانواده ها با رعایت پروتکل های بهداشتی از آن استفاده می نمایند. حسینی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار مدرسه که از بچه ها ثبت نام می کنند از حالا برای نوبت گیری اقدام می کنند، اظهار داشت: زمان انجام تست ها برای هر نفر پارسال ۱۵ دقیقه بود که سال جاری به ۳۰ دقیقه افزایش یافته است. تمهیدات بهداشتی هم رعایت می شود و خانواده ها مطمئن باشند که فرزندشان صدمه ای نخواهد دید. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره وجود برخی مشکلات نظیر عدم شناسایی برخی دانش آموزان مانند گروه کم توجه و جنبش افزونی در طرح سنجش سلامت، اظهار داشت: کاستی هایی وجود دارد ولی باید بپذیریم که سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از زمان تأسیس تا کنون، نرخ دانش آموزان تحت پوشش را به ۱۷.۵ درصد رسیده است؛ همینطور اعتباراتش رشد هشت برابری پیدا کرده و اعتبارات ایاب و ذهاب تا ۴۲ برابر افزایش یافته است. وی افزود: سال جاری بعنوان یک اولویت کاری، «بسته طلایی مداخلات بهنگام» را طراحی نموده ایم که در چارچوب آن قصد پاسخ به چهار سوال مهم را داریم؛ نخست آنکه آیا همه کودکان استثنایی را شناسایی می کنیم؟ که معتقدیم کامل شناسایی نمی شوند و آنچه اتفاق نظر روی آن وجود دارد حدود ۲ درصد دانش آموزان هستند. حسینی افزود: دوم آنکه آیا پس از شناسایی، به صورت کامل تحت پوشش قرار می گیرند؟ سوم آنکه اگر تحت پوشش هم قرار گرفتند آیا این پوشش بموقع و بهنگام است؟ چهارم اینکه اگر مداخله بهنگام می نماییم آیا این مداخله استاندارد و حرفه ای است؟ معتقدیم در هر چهار قلمرو نمی توانیم جواب کامل و قانع کننده ای داشته باشیم. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره اقدامات این سازمان در روزهای تعطیلی مدارس، اظهار داشت: ما به فضای کرونا پرتاب شدیم و هیچکس آمادگی مقابله با شرایط کرونایی را نداشت؛ در حالیکه اول مهر آتی دیگر نمی توانیم چنین ادعایی نماییم و باید سناریوهای مختلفی برای آموزش داشته باشیم که در دست انجام است. وی ادامه داد: چه باید می کردیم؟ نخستین کاری که انجام شد آغاز فعالیت مدرسه تلویزیونی بود، سپس مدارس با خلاقیت هایی که داشتند از راه فضای مجازی آموزش را ادامه دادند و همینطور در این ایام ۳۲۰ هزارساعت فعالیت آموزشی منزل محور و فرد به فرد انجام شده است؛ همینطور ۱۰ هزار گروه مجازی با ۲۲ هزار معلم در ۲۲ هزار مدرسه تشکیل شده است؛ پایگاه جامع مدرسه مجازی را ایجاد کردیم. کار در ۱۳ استان انجام شد و برای سال تحصیلی جدید در هر استان یک پایگاه جامع خواهیم داشت. حسینی با اشاره به طراحی ۶ استودیو برای نابینایان، ناشنوایان و اوتیسم اظهار نمود: ۱۸۰۰ محتوا تولید و جمع آوری شده که پس از بررسی این محتوا آنها را در یک پایگاه گنجانده و در معرض استفاده عموم قرار می دهیم. کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد بوجود آمده و تا چند روز آینده کانال ویژه محتوای آموزش و پرورش استثنایی هم در شبکه شاد راه اندازی می شود. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: با ارسال درسنامه به منازل و مدارس و بکارگیری ظرفیت ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۱۶ مرکز مشاوره، به درستی خانواده ها را هدف قرار دادیم تا تحت آموزش قرار بگیرند که البته معتقدیم هنوز کافی نیست؛ همینطور ۲۵ هزار ساعت آموزش و مشاوره تلفنی به ۹۰ هزار نفر از اولیا عرضه شده است. وی به طراحی سه بسته تحولی برای سازمان امسال که یکی از آنها توسعه مشارکت ها و کاهش تمرکز است، اشاره نمود و اظهار داشت: بیشتر از ۸۰ درصد فعالیتهای این بسته، تأسیسی و نوآورانه است و یکی از محورها، توجه به نقش اولیا است؛ برای نخستین بار پارلمان مشورتی اولیا را در سازمان بوجود آورده ایم و تمام استان ها در این پارلمان نماینده دارند. حسینی افزود: در این طرح استفاده از ظرفیت و توان اولیا را در چارچوب اولیای مدرسه یار، مدیریریار، سلامت یار، هنریار و ورزش یار مدنظر قرار دادیم و تاکید شده است که تا آخر سال تحصیلی آینده باید ۳۰ درصد مشارکت اولیا نسبت به سال ۹۸ افزایش یابد. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه سلامتی دانش آموزان برای ما بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: اختیاراتی هم به شورای سنجش استان ها سپرده شده است. سنجش برای دانش آموزان ضروریست تا مشخص شود هرکدام باید به کدام مدرسه بروند و چه مداخلاتی دریافت نمایند. وی با اشاره به اینکه اگر سرانه هر دانش آموز عادی چهار میلیون تومان باشد، سرانه تحصیل دانش آموز استثنایی دو میلیون تومان بیشتر است، اظهار داشت: بودجه ما پارسال ۱۰۰ میلیارد تومان بود و سال جاری به بیشتر از ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است که با احتساب درآمدهای اختصاصی به ۱۶۰ میلیارد تومان می رسد؛ بخشی از نیازهای ما از راه وزارتخانه تأمین می شود و ۱۶۰ میلیارد تومان هم مازاد بر آن ردیف بودجه ای مستقل داریم، البته بودجه فعلی کفاف فعالیتهای سازمان را نمی دهد. حسینی بیان اینکه گاهی نداشته هایمان را بسیار پررنگ می بینیم و داشته هایمان را نمی بینیم، اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و سال جاری در این تنگنای اقتصادی تا ۵۰ درصد افزایش بودجه داشته است. وی درباره بسته تحولی مدرسه انطباقی هم اظهار داشت: در همین راستا شرایط مدارس باید با بچه ها انطباق پیدا کند؛ ۲۱۰ مدرسه در سطح کشور کمبود داریم که تا کنون کلنگ ساخت ۶۶ مورد آن به زمین زده شده است. کمبود معلم داریم؛ آموزش مهارت های چندگانه را مدنظر داریم. مقرر است سال ۹۹ در هر استانی یک مدرسه استثنایی و یک مدرسه پذیرا مناسب سازی شوند و الگوی مدارس دیگر قرار بگیرند. حسینی افزود: ۱۴ استان مدرسه اوتیسم مستقل نداشتند. برای سال جاری ۱۴ مدرسه اوتیسم در حال ساخت است. وی به تولید نرم افزار آموزش موبایلی برای تمام پایه های تحصیلی هم اشاره و درباره مشکلات عدم دسترسی خانواده ها به آموزش مجازی، اظهار نمود: حدود ۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی به آموزش های مجازی دسترسی نداشتند؛ برای جبران این کاستی اقداماتی چون آموزش تلویزیونی و تهیه درسنامه ها و آموزش حضوری در مناطق دوردست انجام شد و الان هم می خواهیم خیرین را پای کار بیاوریم و راهبردهایی در حال انجام می باشد تا دسترسی والدین به ابزارهای هوشمند افزایش یابد. حسینی تاکید کرد: در روزهای کرونا آموزش و پرورش استثنایی کمتر از آموزش و پرورش عادی کار نکرده است؛ نواقصی هم در کار بوده که طبیعی است. اولیا مهمترین ارزیابان هستند که باید از آنها بازخورد گرفت.

1399/04/08
23:43:13
5.0 / 5
2422
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین