مواجهه آموزش و پرورش با ۱۲ مشكل ادواری

مواجهه آموزش و پرورش با ۱۲ مشكل ادواری

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بر مبنای بررسی های صورت گرفته ۱۲مشكل مشترك در همه ادوار وجود داشته است كه به واسطه تلاشهای انجام شده تنها دو مورد حل وفصل شده و مابقی مشكلات همچنان در راه تعلیم و تربیت وجود دارد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در جمع اعضای اتاق فکر بهره وری آموزش وپرورش با اشاره به اینکه مهمترین چالش کشورها، چالش حکمرانی خوب است، اظهار نمود: وحدت تئوریک و برآیند تجربی، می گوید اختلال در کارآیی نهادها، محصول اختلال در یادگیری ها است و این مورد سبب ناکارآمدی جامعه می شود. ازاین رو اگر بپذیریم یادگیری نقطه اصلی کارآمدی نهادها است پس همه مسائل را باید از راه آموزش و پرورش پیگیری نماییم.
وی با اشاره به اینکه چه قبل و چه پس از انقلاب جریان یادگیری، موفق به رفع مشکلات نبوده است، اظهار نمود: اینکه به فردی بعد از آخر دوره ۱۲ ساله و خروج از نظام تعلیم و تربیت بعنوان کسی که می تواند وارد دانشگاه شود نگریسته می شود و انتظار وجود مهارتی دیگر از او وجود ندارد، دیدگاه خوبی نیست و باید اصلاح گردد.
حاجی میرزایی با اشاره به لزوم بررسی مسائل در سطوح مختلف اظهار داشت: سیاست های بهره وری طی۷۰سال گذشته نتوانسته کارآیی لازم را داشته باشد و قادر به حل مسائل نبوده، بنابراین خیلی از مسائل و مشکلات هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است.
وزیر آموزش وپرورش افزود: اینکه برای افزایش بهره وری از کجا باید شروع کرد، آیا عرضه آموزش ها برای مدیران مؤثر است، اینکه بهره وری را چگونه می توان مؤثر کرد مسائلی است که باید به آنها پرداخته شود.
وی با اشاره به عرضه گزارش های عرضه شده توسط دستگاه های مختلف در کشور اظهار نمود: اگر هدف در هیچ سطحی موضوعیت نداشته باشد اساسا طرح، محقق نخواهد شد، بنابراین مشاهده می نماییم بیشتر از ۹۵درصد گزارش های تهیه شده در دستگاه های مختلف، مربوط به اقدامات انجام شده است و عرضه دهندگان گزارش ها، تصورشان این است که بهترین اقدام را انجام داده اند و فکر می کنند اقدامشان کاملاً درست است در صورتی امکان دارد اشتباه داشته و حتی لازم باشد برای هدر دادن منابع بازخواست شوند.
وی یکپارچه کردن سامانه های آموزش وپرورش را یکی از گام ها در جهت افزایش بهره وری برشمرد و اضافه کرد: یکی از نکات مهم این است که در ماه های اخیر ما به میل خودمان وارد محیط آموزش های الکترونیکی نشدیم بلکه شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس ما را به این سمت هدایت کرد، اما شرایط عالی برای ورود به آموزش های مجازی بوجود آمد و فرصت طلایی برای افزایش بهره وری و انتخاب پیش روی ما قرارگرفته است.

مواجهه آموزش وپرورش با ۱۲ مشکل ادواری
حاجی میرزایی افزود: بر مبنای بررسی های صورت گرفته ۱۲مشکل مشترک در همه ادوار وجود داشته است که به واسطه تلاشهای انجام شده تنها دو مورد حل وفصل شده است و مابقی مشکلات همچنان در راه تعلیم و تربیت وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: آمادگی ما برای ورود بهتر به زیست بوم جدید بسیار مهم می باشد و شاید شرایط کرونایی همچنان ادامه یابد؛ بنابراین باید آمادگی های لازم را در عرضه آموزش ها در فضای مجازی داشته باشیم.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به مقاومت ها در مقابل تغییرات، اضافه کرد: از اتفاقات مثبت انتشار کرونا این بود که کرونا روابط سخت و غیرقابل تغییر را تغییر داد و این فرصت خوبی است تا ایده های خود در حوزه آموزش های الکترونیکی را محقق سازیم.
وی افزود: بعنوان متولی مدارس باید بدانیم در شرایط جدید چه اتفاقاتی در مدارس افتاده است. ازاین رو برای تحقق این مهم، شبکه آموزشی دانش آموزان( شاد) را به وجود آوردیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم مدیریت دانش اظهار داشت: شبکه شاد هزینه های اطلاع یابی از شرایط مدارس در مناطق مختلف کشور را کاهش داده است؛ بنابراین بدون اعزام امور به مناطق، با آنها ارتباط برقرار است.
وی ظرفیت رسانه ای شاد را فوق العاده دانست و اضافه کرد: حفاظت و مراقبت از این دستاورد بسیار مهم می باشد.
حاجی میرزایی الگوسازی را یکی دیگر از طریق های افزایش بهره وری برشمرد و اضافه کرد: هرچند در انجام برنامه ها و افزایش بهره وری، پول و قدرت اجرایی لازم است؛ اما مهم تر از این موارد وجود ایده های نو و عملیاتی است، بنابراین آماده دریافت هرگونه چاره مؤثر در مورد افزایش بهره وری هستم.
در ادامه این نشست عبدالرسول عمادی مشاور وزیر و دبیر بهره وری آموزش وپرورش با عرضه گزارشی از جلسات اظهار داشت: در سلسه نشست های در رابطه با این جلسات ۲۸ چاره برای مشکلات آموزش و پرورش در این عرصه پیشنهاد شده که بیشتر این مباحث در رابطه با بحث بهره وری بوده است.
طبق گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وی لزوم استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید و انجام بهره وری را مهم دانست و اظهار داشت: عرضه دوره های آموزشی به معلمان جهت استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید و انجام بهره وری بسیار ضروریست.



1399/03/13
13:28:13
5.0 / 5
2584
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین