موضع یك مسئول درباره حذفیات كتاب های درسی

موضع یك مسئول درباره حذفیات كتاب های درسی

به گزارش مدیریت آموزش یك مسئول در تألیف كتاب های درسی ادبیات با دفاع از حذفیات این كتاب ها، در عین حال این كتاب ها را خالی از اشكال نمی داند و می گوید: به خاطر سرعت در تالیف كتاب های درسی و بدون اجرای آزمایشی، كتاب های درسی حتما نقاط منفی ای دارند.


معصومه نجفی پازوكی، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مؤلف كتاب های درسی، در گفت و گو با ایسنا، به دنبال انتشار فهرستی با عنوان «حذفیات كتاب های درسی ادبیات فارسی» كه در فضای مجازی دست به دست می شود كه از حذف شعرها و داستان هایی از ادبیات معاصر و كلاسیك و جایگزین كردن متن هایی دیگر حكایت دارد و البته سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در واكنشی اعلام نمود در سه سال قبل متنی از كتاب ها حذف نشده اظهار نمود: كتاب های دوره متوسطه تقریباً ۲۰ سال پیش تالیف شده بودند. وضعیت كتاب ها به این صورت بوده كه ما یك كتاب فارسی برای اول متوسطه، یكی برای دوم متوسطه، دو كتاب برای سوم متوسطه (برای رشته های عمومی و علوم انسانی) و یكی هم برای پیش دانشگاهی داشتیم. در واقع ما پنج كتاب ادبیات در دوره متوسطه داشتیم كه معمولا هر كدام ۲۴ درس داشتند. حالا پنج كتاب با ۲۴ درس به سه كتاب با ۱۶ درس تبدیل گشته است. با عنایت به تغییر نظام آموزشی، این تغییرات در كتاب ها اعمال شده است.
او با بیان این كه این تغییرات برای پنج سال پیش است، اضافه كرد: مطالب این درس ها متناسب با اسناد بالادستی كه شامل سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی بوده، تغییر كرده و بر طبق این سند سرفصل ها تعیین شده است. همكاران شورای برنامه ریزی بر طبق این سرفصل ها تصمیم گرفتند چه متن هایی را برای كتاب های درسی انتخاب كنند یا چه درس هایی نباید انتخاب شوند. سند برنامه درسی ملی به صراحت توضیح می دهد كه بچه ها پس از ۱۲ سال درس خواندن باید رابطه با خود، رابطه با خلق، رابطه با خلقت و محیط زیست و رابطه با خدا را یاد بگیرند تا بتوانند در كنار هم با آرامش زندگی كنند. زمانی كه در برنامه ریزی درسی ملی یك هدف مطرح می شود، سرفصل هایی تعریف می شود، در صورتیكه در كتاب های قبلی این سرفصل ها وجود نداشته است و بعد متناسب با سرفصل ها متن ها انتخاب می شوند. در كتاب های درسی متوسطه ما هشت سرفصل مانند ادبیات جهان، ادبیات حماسی، ادبیات تعلیمی، ادبیات پایداری و ادبیات معاصر داریم. متناسب با این سرفصل ها و ظرفیت محتوایی ای كه كوچك شده از كتاب های قبلی متونی انتخاب شده و یك سری از متون نیز از آن كتاب ها انتخاب نشده و متون دیگری متناسب با سرفصل ها انتخاب شده اند. مثلاً شعری از استاد شفیعی كدكنی (به كجا چنین شتابان) در كتاب قبلی وجود داشته كه آنرا حذف كرده و شعر دیگری را برمبنای سرفصلی كه داشتیم انتخاب نموده ایم. این روند كلی تولید محتوای كتاب ها بوده است.
نجفی پازوكی با بیان این كه شرایط تألیف تعیین كننده حذف یا آمدن متنی در كتاب درسی است، اشاره كرد: قسمتی از شرایط تألیف متناسب با اسناد بالادستی و بخشی دیگر هم متناسب با مقتضیات زمان است. عوامل مختلفی در تألیف كتاب های درسی نقش دارند. این تغییرات هم متناسب با تغییر نظام درسی بوده است. سه سال است كه این كتاب ها وارد دبیرستان شده و چند سالی از این ماجرا می گذرد. تابحال هم كسی چیزی نگفته است. یك دفعه امسال این مساله برجسته شده است. حذفیات منتشرشده برای یك كتاب نیست، ممكنست یكی از متن ها در كتاب فارسی ۱ بوده و دیگری در فارسی ۲ یا در فارسی پیش دانشگاهی كه ما الان پیش دانشگاهی نداریم. مثلاً داستان «حلاج» در پیش دانشگاهی بوده كه الان پیش دانشگاهی نداریم. حالا با این ماجرا روبه رو شده ایم كه به یك جریان تبدیل گشته و جای تأمل بسیار دارد.
معصومه نجفی پازوكی

1398/08/18
14:48:50
5.0 / 5
4630
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , دانشگاه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین