معاون برنامه ریزی متوسطه دفتر تالیف كتاب های درسی:

در ۳ سال قبل متنی از كتب فارسی حذف نشده است

در ۳ سال قبل متنی از كتب فارسی حذف نشده است

به گزارش مدیریت آموزش معاون برنامه ریزی متوسطه دفتر تالیف كتاب های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: در سه سال قبل متنی از كتب فارسی حذف نشده است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، كوروش امیری نیا معاون برنامه ریزی متوسطه دفتر تالیف كتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در پاسخ به مواردی كه در فضای مجازی نسبت به كتاب های درسی فارسی دوره دوم متوسطه مطرح گردیده است، اظهار داشت: كتاب درسی بعنوان یكی ازاجزاء مهم بسته آموزشی در فرآیندی حساب شده و متناسب با منطق اسناد بالادستی همچون سند برنامه درسی ملی و راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری با تأیید استادان و صاحب نظران شورای برنامه ریزی درسی و اعتبار بخشی توسط تعداد زیادی از استادان و دبیران سراسر كشور تهیه و تدوین می شود. در این راستا كتاب های درسی فارسی دوره دوم متوسطه نیز از سال ۱۳۹۵ همسو با برنامه درسی ملی، نو نگاشت بوده و در سه سال قبل متنی از این كتب حذف نشده است. امیری نیا تصریح كرد: در تولید كتاب های جدید و نو نگاشت دوره دوم متوسطه، مهم ترین اصل، رعایت خواسته ها و انتظارات سند برنامه درسی ملی بوده است و همین مورد سبب گردیده تا كتاب های جدید ساختار و محتوایی متفاوت از كتاب های قبلی داشته باشند. بدین سبب كتاب های قبلی از مهر ۱۳۹۵ در مدارس تدریس نمی گردد و تمامی موارد ذكر شده توسط نویسنده محترم از كتاب های مربوطه حذف نگردیده بلكه مربوط به كتاب های پیش از سال ۱۳۹۵ است. شورای برنامه ریزی درسی و گروه تألیف اهتمام كرده است تا حد امكان از متون كتاب های درسی ادبیات چهل سال قبل در صورت تناسب با اهداف و سرفصل های كتاب های جدید استفاده نماید. با نگاهی به تاریخ كتاب های درسی به خوبی می توان فهمید كه درگذر زمان، محتوای كتاب های درسی با عنایت به لزوم های مختلف آموزشی، اجتماعی و فرهنگی اصلاح و بازبینی شده و تغییر یافته است. بر همگان روشن است كه از اقیانوس بیكران نظم و نثر گران سنگ ادبیات فارسی تنها به اندازه ظرف محدود كتاب درسی می توان بهره گرفت. معاون برنامه ریزی متوسطه دفتر تالیف كتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری اضافه كرد: در انتخاب شاعران و نویسندگان اصل بر انطباق متون نظم و نثر با سوژه و اهداف برنامه درسی زبان و ادبیات، رعایت سیر زمانی (گذشته و امروز) و پرهیز از متون دارای اندیشه های جهت دار و... است. بدین سبب كتاب درسی جایی برای معرفی اندیشه های اشخاص خاص نیست كه منتهی به سهم خواهی فرد یا افراد باشد. متن دروس با تشخیص شورای برنامه ریزی درسی، نتایج ارزشیابی پایانی و مكاتبات دبیران در ضمن چند سال یك دفعه حذف، اصلاح یا افزوده می شود. وی تصریح كرد: از آنجائیكه هر تحولی در حوزه آموزشی خصوصاً زبان و ادبیات فارسی، مستلزم آشنایی با فلسفه آن و تعدیل عادت های قبلی در تدریس است، پس طبیعی است بعضی از همكاران با ابهامات، پرسش ها و چالش های ذهنی و عملی مواجه شوند. از این افراد خصوصاً فعالان عرصه كنكور درخواست می شود آموزه های جدید این حوزه یادگیری را با مراجعه به پیشگفتار كتاب ها و راهنمای معلم مطالعه كنند تا بیشتر و بهتر در جریان چرایی تغییرات كتاب های فارسی دوره متوسطه قرار بگیرند. امیری نیا در ادامه شیوه ارائه مباحث آموزشی پرداخت و گفت: شیوه ارائه مباحث آموزشی برمبنای منطق برنامه درسی، مهارتی و كاربردی بوده و هدف اصلی در این رویكرد تسهیل پروسه آموزش، یادگیری، پرورش قدرت تحلیل، توانایی تولید متن و توانایی شناخت و به كارگیری علوم ادبی در بررسی متون ادبی است. بدین سبب مباحثی مثل شعر، داستان، حكایت، دستور و آرایه های ادبی به شكلی تازه در ساختار كتاب ها مطرح گردیده است. معاون برنامه ریزی متوسطه دفتر تالیف كتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری درانتها متذكر شد كه از استادان و صاحب نظران محترم دعوت می شود پیش از هر نقد و نظری درباب ساختار و محتوای كتاب های فارسی به راهنمای معلم كتاب های زبان و ادبیات فارسی دوره اول و دوم متوسطه بازگشت كنند تا از سرفصل ها و موضوعات مصوب برنامه آگاهی داشته باشند. هر متنی كه در كتاب آمده منطبق بر منطق برنامه درسی بوده است. بدین سبب علاقه مندان می توانند حتی به صورت حضوری و با مراجعه به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اطلاعات لازم را كسب كنند.


منبع:

1398/08/12
23:03:48
5.0 / 5
4725
تگهای خبر: آموزش , كتاب , كنكور , مدارس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین