زبان های خارجی كه تدریس آنها در مدارس بلامانع است

زبان های خارجی كه تدریس آنها در مدارس بلامانع است

به گزارش مدیریت آموزش مدیركل دفتر آموزش متوسطه نظری با اشاره به مشكلات طرح یك فوریتی نمایندگان مجلس در مورد رفع انحصار زبان انگلیسی از مدارس اظهار داشت: جریان تربیتی مدرسه در آموزشگاه های آزاد زبان شكل نمی گیرد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، عباس سلطانیان با اشاره به اینكه ۵۷ نماینده مجلس در طرحی یك فوریتی، رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی را امضا و مصوب كردند، اظهار نمود: در بخشی از این طرح آمده است كه آموزش زبان انگلیسی از مدارس حذف شود و آموزش آن اختیاری اعلام گردد كه در همین بخش و بین دو واژه گفته شده اختلاف وجود دارد، چونكه اگر زبان انگلیسی از برنامه آموزشی مدارس حذف شود جنبه اختیاری نمی توانیم به آن بدهیم چونكه در برنامه ریزی درسی مدارس، به دروسی اختیاری می گوییم كه آن دروس در برنامه آموزشی وجود دارد و دانش آموزان می توانند یكی از آن دروس را انتخاب كنند. چنانچه درس آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدرسه حذف شود و دانش آموزان برای یادگیری زبان به آموزشگاه های زبان رجوع كنند، جنبه اختیاری به خود نخواهد گرفت.
وی با اشاره به اینكه در این طرح یك فوریتی اشاره شده است كه آموزش زبان انگلیسی در مدارس الزامی است، اظهار نمود: اگر دانش آموزی نخواهد دانشگاه برود علاقه ای هم برای گرفتن درس زبان انگلیسی ندارد درصورتی كه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بعنوان سند فرادستی كه شورایعالی آموزش وپرورش و شورایعالی انقلاب فرهنگی آنرا مصوب كرده است در راهكار ۵-۱ آن چنین آمده است كه «ارائه آموزش زبان خارجی در قالب بخش انتخابی (نیمه تجویزی) برنامه درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی- ایرانی» موردتوجه قرار دارد بنابراین بحثی در مورد زبان انگلیسی نشده است و زبان خارجی مدنظر بوده است كه در این مورد شورایعالی آموزش وپرورش می تواند عناوین آنرا مطرح و مصوب كند كه هم اكنون زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی مصوبه شورایعالی را دارد و عرضه آن در مدارس منعی ندارد. ازاین رو آموزش وپرورش در حال اجرایی كردن راهكار ۵-۱ سند تحول است و طرح نمایندگان خلاف این راهكار سند تحول هم هست.
سلطانیان بابیان اینكه نمایندگان می گویند هدف از آموزش دانش آموزان در رشته های فنی حرفه ای و كاردانش بازار كار است بنابراین احتیاج به یادگیری زبان خارجی ندارند تصریح كرد: این درحالی است كه این دانش آموزان عمدتاً با رشته های مهارتی و فن آوری ارتباط دارند و ورود به حوزه فن آوری بدون آشنایی با زبان انگلیسی عملاً امكان پذیر نیست و ارتباط این دانش آموزان با زبان انگلیسی بسیار زودتر از دانش آموزان رشته های نظری صورت می گیرد.
مدیركل دفتر آموزش متوسطه نظری با اشاره به طرح نمایندگان اظهار داشت: در این طرح دانش آموزان باید، زبان انگلیسی را صرفاً از راه آموزشگاه های آزاد آموزش ببینند و هرچند آموزشگاه ها برای فعالیت از آموزش وپرورش مجوز می گیرند اما جریان تربیتی مدرسه در آموزشگاه های آزاد زبان شكل نمی گیرد.

طرح نمایندگان در مورد رفع انحصار زبان انگلیسی از مدارس با اصل ۳۰ قانون اساسی مغایرت دارد
وی ادامه داد: بر مبنای اصل ۳۰ قانون اساسی «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش مجانی را برای همه ملت تا آخر دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودكفایی كشور به صورت مجانی گسترش دهد.» و این طرح می تواند مغایر با قانون اساسی باشد چونكه جنبه مجانی بودن آموزش را تحت الشعاع قرار دهد چونكه حالا درس زبان انگلیسی در برنامه مصوب مدارس وجود دارد.

این طرح منجر به ایجاد شكاف آموزشی بین دانش آموزان مناطق برخوردار و كم برخوردار می شود
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش وپرورش، وی به یكی از اشكالات این طرح را اشاره نمود و اظهار داشت: در مناطق كمتر توسعه یافته و محروم كه امكان و دسترسی دانش آموزان به مؤسسات آموزشگاهی آزاد وجود ندارد، در این طرح یك فوریتی هم برنامه مشخصی وجود ندارد كه آموزش زبان انگلیسی برای این دانش آموزان چگونه است بنابراین این طرح می تواند منجر به ایجاد شكاف آموزشی بین دانش آموزان مناطق برخوردار و كم برخوردار شود.
مدیركل دفتر آموزش متوسطه نظری اظهاركرد: مطابق ماده ۱ قانون تشكیل شورایعالی آموزش می گوید «شورای عالی آموزش و پرورش، مرجع سیاست گذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در قالب سیاست های كلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است». به همین علت این مورد باید به شورایعالی آموزش وپرورش اجرا شود تا بعد از انجام كار كارشناسی در مورد آن تصمیم گرفته شود.
سلطانیان مشكل دیگر طرح را ارتباطات جهانی بر بستر فن آوری دانست و اظهار داشت: ارتباط بین جوامع بشری بر بستر فن آوری است و كلید ورود به این حوزه زبان های خارجی است بنابراین دانش آموزان باید از سنین پایین تحت آموزش زبان های خارجی قرار بگیرند تا بر حوزه فن آوری و ارتباطات تسلط داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه باید محیط های متنوع یادگیری ایجاد نماییم كه ازجمله آن پژوهش سراها و كتابخانه ها هستند و دانش آموزان برای رفتن به برخی منابع در كارهای پژوهشی و تحقیقاتی باید آشنایی با زبان انگلیسی داشته باشند، بنابراین دانش آموزی كه توانایی استفاده از این منابع را نداشته باشد نمی تواند از منابع شامل كتاب ها، مجلات و سایت ها استفاده نماید كه این مورد حتی در آینده علمی كشور هم اثر منفی خواهد گذاشت.

باید دغدغه نمایندگان مجلس را با تقویت آموزش زبان انگلیسی در مدارس رفع كرد
وی اظهار داشت: باید دغدغه نمایندگان مجلس را با تقویت آموزش زبان انگلیسی در مدارس رفع كرد و چاره این مورد با همكاری سازمان پژوهش و دفتر تألیف كتب درسی امكان پذیر است به صورتی كه با بازبینی در كتب و شیوه های تدریس می توان آموزش زبان انگلیسی در مدارس را بهبود بخشید بنابراین نباید به جای این كار صورت مساله را پاك كرد.
وی با تاكید بر اینكه دانش آموزان در زمان ورود به دانشگاه ها هم احتیاج به آشنایی با زبان انگلیسی جهت انجام كارهای پژوهشی و تحقیقاتی خود دارند اظهار داشت: درصورتی كه در دوره پیش از ورود به دانشگاه زمینه های این آشنایی شكل نگرفته باشد می تواند به بنیه علمی آنها و همینطور سطح علمی دانشگاه ها در بلند مدت صدمه بزند.



1398/07/29
23:16:07
5.0 / 5
4415
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین