ماجرای تردد معلمان خصوصی با آمبولانس در پایتخت

ماجرای تردد معلمان خصوصی با آمبولانس در پایتخت

به گزارش مدیریت آموزش یك استاد دانشگاه به صدمه ها و حواشی كلاس های آمادگی كنكور اشاره نمود و اظهار داشت: شاید شنیده باشید كه عده ای از معلمین خصوصی با آمبولانس رفت و آمد می كنند. این معلم های كنكور به آمبولانس خصوصی پول می دهند كه آنها را از خط ویژه از كلاس اول به كلاس بعدی برسانند كه البته این پول در مقابل شهریه های هنگفتی كه می گیرند چیزی نیست. اما آیا دانش آموزان معمولی توان استفاده از چنین معلمانی را دارند؟


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علی عبدالعالی با اشاره به وضعیت آموزشی ۴۰ نفر اول كنكور در پنج رشته، اظهار داشت: از این تعداد ۱۹ نفر تهرانی هستند. ۶۷ درصد كل آنها در مدارس غیردولتی و مدارس خاص دولتی چون نمونه دولتی درس خوانده اند و ۳۳ درصد مابقی سمپادی اند.
وی اضافه كرد: البته مدارس سمپاد كنكور دارند و كسانی كه وارد سمپاد شده اند در پایه ششم دبستان در كنكور عذاب آوری شركت كرده اند. در واقع عمده نفرات برتر متعلق به مدارس خاص بودند. همینطور ۸۵ درصد كل قبولی های كنكور كشور مربوط به شش استان هستند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه بی انصافی است كه بگوییم مدارس غیردولتی كلا خوب یا كلا بد هستند، اظهار داشت: به تازگی معاون وزیر اعلام نمود كه مدارس غیردولتی ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال صرفه جویی بودجه ای برای دولت دارند. شاید كمتر از پنج درصد مدارس سوپرلاكچری باشند؛ چرا با این مدارس برخورد نمی كنند؟ پیشنهاد می كنم لیستی تهیه شود كه مسئولین اسم فرزندان و مدرسه محل تحصیل خویش را وارد آن كنند. حدس می زنم بالغ بر ۸۰ درصدشان در مدارس لاكچری تحصیل كنند.
عبدالعالی به صدمه ها و حواشی كلاس های آمادگی كنكور اشاره نمود و اظهار داشت: شاید شنیده باشید كه عده ای از معلمین خصوصی با آمبولانس در سطح شهر رفت و آمد می كنند. این معلم های كنكور به آمبولانس خصوصی پول می دهند كه آنها را از خط ویژه از كلاس اول به كلاس بعدی برسانند كه البته این پول در مقابل شهریه های هنگفتی كه می گیرند چیزی نیست. اما آیا دانش آموزان معمولی توان استفاده از چنین معلمانی را دارند؟
وی اضافه كرد: دهك اول فقیرترین و دهك دهم پولدارترین افراد هستند و به تازگی در آماری اعلام گردید كه بیشترین تفاوت میان آنها، هزینه تحصیل ۶۰.۵ برابری است. یعنی كشور چه بخواهد و چه نخواهد دارد طبقه ای می سازد كه در آن ابرثروتمندانی زندگی می كنند كه دسترسی بیشتری به فرصت ها دارند و آینده از آن برج عاج نشینان ثروتمندی است كه دارند بهترین ها را كسب می كنند كه با عدالت آموزشی تضاد فوق العاده ای دارد.
این استاد دانشگاه چند راهكار هم عرضه داد و اظهار داشت: باید نگاه روسای جمهور به آموزش شفاف باشد. دوم اینكه باید تنوع مدارس كاهش پیدا كند. چاره دیگر این است كه رسانه های ما بهترین محصولات آموزشی را مجانی در اختیار همه مردم قرار دهند. شهرداری ها هم می توانند اتوبوس هایی راه بیندازند كه داخل آن آزمایشگاه سیار باشد كه به مناطق محروم بروند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، همچنین عبدالرسول عمادی درباره ارتباط میان عدالت آموزشی و وضعیت آموزشی نفرات برتر كنكور اظهار نمود: وضعیت نفرات برتر كنكور را شاخص مهمی در تحلیل عدالت آموزشی نمی دانم. كلیت قبول شدگان را باید مدنظر قرار دهیم. اما گاها نفرات اول تا دهم را پررنگ می كنند و آنرا مبنای تحلیل قرار می دهند؛ در حالیكه ما نمی توانیم نظام آموزشی را بر اساس ۵۰ نفر اول كنكور بسنجیم.
وی اضافه كرد: بسیاری دانش آموزان ما وقتی به قصد كنكور درس می خوانند، قصدشان رقابت نیست؛ بلكه قبول شدن در دانشگاه خوب است و اینطور نیست كه همه به آب و آتش بزنند كه نفر اول تا پنجم بشوند.
رئیس سابق مركز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حاكمیتی بودن آموزش و مجانی بودن تحصیل طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، اظهار داشت: در دهه ۶۰ با نرخ رشد بالای جمعیت مواجه شدیم كه در دهه ۷۰ به سن مدرسه رسیدند. آن زمان به دلیل جنگ تحمیلی بسیاری زیرساخت های ما صدمه دیده بود و بچه ها ناچار بودند در مدارس چند شیفته درس بخوانند. به همین علت مشاركت مردم برای كمك به آموزش طلبیده شد. ازاین رو یك سوی ماجرا مدرسه سازی و دیگری مدرسه داری بود.
عمادی افزود: خیرین مدرسه ساز وارد امر ساخت و ساز شدند و مدارس غیرانتفاعی هم به كمك آمدند تا در ارتقابخشی به كمیت و كیفیت آموزش به دولت كمك كنند. معتقدم قانون تاسیس مدارس غیردولتی و همراهی خیرین مدرسه ساز فرصت هایی برای تحقق عدالت آموزشی در ایران بودند.
وی با اشاره به تبعات كنكور اظهار داشت: كنكور یك رقابت سالم از جهت اجراست و تقلبی در آن اتفاق نمی افتد و نتایج آن نمایانگر توانایی داوطلبان است؛ اما نه توانایی پرورشی، تربیتی، بالندگی شخصیتی، فهم محتویات و مفاهیم عمیق آموزشی بلكه مهارت تست زنی. متاسفانه كنكور فعلا جایگزینی ندارد و به صورت منطقی راه های دیگری هم برای گزینش بهترین ها وجود ندارد. هرجا داوطلب زیاد شد، شما ناچار هستید مبنایی برای گزینش قرار دهید و گریزی از این مسئله نیست.
رئیس سابق مركز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش افزود: ازاین رو متقاضیان باید برای موفقیت، شیوه تست زنی را تمرین كنند. افرادی می توانند این مهارت ها را بیشتر تمرین كنند كه در كلاس های كنكور شركت نمایند و معلم ویژه داشته باشند كه به نابرابری هایی دامن می زند.
عمادی در مستند تلویزیونی " ۳۶۰ درجه " در تحلیل آماری در خصوص فاصله چند برابری دهك اول تا دهم درآمدی در هزینه های تحصیل، اظهار داشت: این آمار یك داده كم دارد كه هزینه آموزش برای حاكمیت است كه به نیابت از خانوار در دهك های پایین صرف می شود. درست است كه دهك های پایین هزینه كمی برای آموزش می پردازند ولی مابقی را دولت می دهد. اما دهك های بالا اگر فرزندشان را به مدارس غیردولتی می برند صفر تا ۱۰۰ هزینه را خودشان می پردازند. البته در نهایت این اختلاف در هزینه كرد آموزش زیاد و یك علتش این است كه مدارس خاص هرینه های اختیاری جدیدی را به سبد خانوار دهك اول اضافه می كنند و از جانب دیگر گاهی در بعضی مدارس از شهریه های مصوب عدول می شود.



1398/05/27
13:44:07
5.0 / 5
4334
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین